מצוות כתיבת ספר תורה – האם היא רק לסופר סת"ם?

על כל אדם מישראל לכתוב לו את התורה, טעמי המצווה, משמעותה ומי חייב בה, בתמצית עניינית

”וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת” נכתב בפרשת וילך, מצוות כתיבת ספר תורה הינה מורשת חשובה אשר בזכותה התורה נשמרה והועברה מדור לדור, האם זוהי מצווה רק לסופר סת"ם? האם לכל העם? להלן מצוות עשה חשובה זו ופרטיה

האם עלינו לכתוב את התורה כולה? בפשטות התשובה היא כן, אך כדאי להבין את הנושא לעומקו,
גם אם ירשתם ספר תורה מאביכם עדיין אינכם פטורים ממצוות עשה זו, האחרונה בתרי"ג מצוות, מעבירה את תורתנו מדור לדור ושומרת על קדושת עמנו, אך האם גם בדורנו כל אחד מחוייב לכתוב ספר תורה בעצמו? מה אם אלו שאינם יודעים לכתוב? או כאלו שאינם משגת? גברים? נשים? מה הדין לגבי מלך ישראל בנושא כתיבת ספר תורה?

החייבים במצווה

כאמור כתיבת ספר הינה חובה על כל אדם מישראל, ירושת ספר גם אם הינו כשר ומהודר, איננה מספקת, אך אם אינכם יודעים לכתוב בעצמכם ספר, תוכלו להשכיר את שירותיו של סופר סת"ם, תהליך בחירת סופר הסת"ם והשקעה בספר העומד בדרישות ההלכה הינו תהליך עם עלויות בצידו, המחירים הגבוהים לצד יוקר המחייה בדורנו יוצרים לפעמים מצב שקשה לעמוד במצווה זו, לכן כתבו הפוסקים שמצווה זו חלה רק על אדם שידו משגת, אם אין לכם אפשרות להשקיע בספר תורה לצד עלויות המחייה, הנכם פטורים ממצווה זו, יש אומרים שיש לשים גבול של עשירית, כלומר ספר תורה כערך עשירית מכלל הנכסים שיש לאדם, מי שאינו יכול לעמוד בגבול זה הרי יהיה מצבו שלא יוכל להשקיע במצוות אחרות ובעונג שבת, אם כתיבת ספר תורה או רכישתו מעמידה את שאר המצוות כ"עניות", הנכם פתורים ממצווה זו.

כדי לכתוב ספר תורה ניתן ללמוד קורס סופר סת"ם ולהיות סופר סת"ם מוסמך וכך להוריד עלויות, קורס כתיבת סת"ם מלמד את הלכות כתיבת הסת"ם ומאפשר לכתוב בצורה מהודרת בהתאם למגבלות הההלכה.

 

מצוות כתיבת ספר תורה על ידי סופר סת"ם מוסמך שומרת על תורתנו הקדושה מדור לדור
מצוות כתיבת ספר תורה על ידי סופר סת"ם מוסמך שומרת על תורתנו הקדושה מדור לדור

 

מה לגבי נשים, מה לגבי מלך ישראל?

לגבי נשים יש בנושא מחלוקת, לפי ספר החינוך חייבים במצווה זו גברים בלבד,
לפי בעל שאגת האריה מחיובים במצווה זו גם נשים, לדעתו מצווה זו אינה תלויה במצוות תלמוד תורה (בה נשים לא מחויבות) אלא מדובר במצווה בה מצווים כל בני ישראל, כולל נשים.
רוב האחרונים פסקו גם כן שנשים אינן מחויובות במצווה זו, אך אם ישתתפו במימון כתיבת ספר תורה זה מבורך.

לגבי מלך ישראל חובתו כפולה, לא ספר אחד אם כי שני ספרים, אחד שיהיה קרוב לליבו ושני שיהיה גנוז אצלו, מלכי ישראל היו קוראים בספריהם בבית המקדש לפני העם כולו גברים, נשים, ילדים וטף היו מצווים להגיע ולשמוע את התורה הקדושה מפיו.

המנהג כיום

לשיטת הרמב"ם יש לכתוב את התורה בכתב סופר סת"ם הכתוב בכתב יד בלבד ובאותיות סת"ם ובדיו כשר (המיוצר מגומא, עפצים וקנקנתום) על קלף כשר, וכך אנו מצווים גם היום.

מצד שני לדעת הרא"ש עיקר המצווה היא עצם הלימוד עצמו, לדעתו כיום עיקר המצווה היא רכישת ספרי תורה מודפסים ופירושיהם,
רוב המפרשים מפרשים שלמרות זאת גם לשיטתו כתיבת ספר תורה בכתב סופר סת"ם בדיו וקלף כשרים הינה מצווה בעינה, אך עדיין ישנם מיעוטים הסוברים שלדעתו אין צורך לכתוב כלל אלא לרכוש ספרים וללמוד מהם.

כיום איננו לומדים תורה מתוך ספרים אשר נכתבו על קלף, לכן נהוג שכאשר אדם שלמד קורס סופר סת"ם וכתב לעצמו ספר או על אדם ששילם לסופר סת"ם מוסמך שיכתוב לו ספר (או אדם שרכש בעצמו ספר מוכן) ספר התורה מועבר כפיקדון לבית כנסת לשם כך שיקראו בו בציבור לזיכוי הרבים, על בעל הספר להשאילו לבית הכנסת, משום שאם נתן את הספר והקנה אותו לבית הכנסת הספר למעשה אינו שלו ולכן הוא אינו מקיים את המצווה על אותו משקל של אדם שמוכר את הספר ולכן עכשיו הוא איננו רכושו.

למה בעצם לכתוב בכתב יד על ידי סופר סת"ם מוסמך במקום להדפיס?

כאמור כל כתיבת הסת"ם (ספר תורה, תפילין, מזוזות) כתובה בכתב יד ע"י סופר סת"ם מוסמך, גם מגילת אסתר אותה אנו קוראים בפורים כתובה ע"י סופר סת"ם, מדוע בבסיסו זה כך?

מדוע כתיבה דווקא? ובכן זהו ציווי מהתורה, "וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם לְמַעַן תִּהְיֶה לִּי הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְעֵד בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל." (דברים לא יט) נכתב על ספר תורה, וכתבתם דווקא ולא משהו אחר.
לגבי מגילת אסתר – "ותכתב אסתר המלכה בת אביחיל ומרדכי היהודי את כל תקף לקים את אגרת הפורים הזאת השנית " (אסתר ט כט) ,
על מזוזות נכתב- וכתבתם על־מזוזות ביתך ובשעריך: (דברים פרק יא פסוק כ), תפילין – הוקשו למזוזה.

כאמור כתיבת הסת"ם מדאורייתא הינה בכתב יד בלבד, וכך פסקו גם גדולי ישראל, אם הנך מעוניין בלימודי סופר סת"ם אנו מציעים קורס מקצועי לסופר סת"ם במחיר נגיש ובפריסה ארצית – הקלק כאן לפרטים נוספים.

אהבתם? שתפו >>

ניווט בין המאמרים

מעוניינ/ת לקבל ייעוץ בקשר לקורסים שלנו?

צרו קשר ונשמח לחזור!

בחרו את הקורס המבוקש:

מאמרים קשורים

איזה תמר הכי נקי מתולעים? ומתי מעשרים את התמרים?

לא בכדי נבחר התמר כאחד משבעת המינים המשבחים את ארץ ישראל, שהרי גם היום לאחר אלפיים שנות גלות, התמר הישראלי הוא מהזנים המשובחים ביותר בעולם, עד כדי כך שהמג'הול הישראלי כבש את רוב שווקי העולם, והוא בעצם התמר הנמכר ביותר בכל העולם, אבל אם כבר מדברים על תמרים, משפחת התמרים נחלקת לשתי קטגוריות האחת שיווק תמרים יבשים שגם שם התמרים מחולקים למשפחות משפחות, ולזנים שונים .שארבע מבניהם הם מהבולטים בחנויות:.

אולי יעניין אותך גם:

מאמרים אחרונים

איזה תמר הכי נקי מתולעים? ומתי מעשרים את התמרים?

לא בכדי נבחר התמר כאחד משבעת המינים המשבחים את ארץ ישראל, שהרי גם היום לאחר אלפיים שנות גלות, התמר הישראלי הוא מהזנים המשובחים ביותר בעולם, עד כדי כך שהמג'הול הישראלי כבש את רוב שווקי העולם, והוא בעצם התמר הנמכר ביותר בכל העולם, אבל אם כבר מדברים על תמרים, משפחת התמרים נחלקת לשתי קטגוריות האחת שיווק תמרים יבשים שגם שם התמרים מחולקים למשפחות משפחות, ולזנים שונים .שארבע מבניהם הם מהבולטים בחנויות:.

להמשך קריאה »

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרף עכשיו לשיטת הלימוד הייחודית במכון ורכוש מקצוע תורני מבוקש.

מקומות אחרונים. מחירים מסובסדים.